Recomanació de llibres

Ver el tema anterior Ver el tema siguiente Ir abajo

Recomanació de llibres

Mensaje  Admin el Jue Sep 29, 2016 1:31 pm

Bones,

De tant en tant penjaré recomanacions de treballs, articles i/o llibres que trobi interessants. Només inclouré aquells que hagi llegit o estigui llegint en aquell moment. Espero que sigui d'interès. El primer amb el qual vull començar és aquest veritable tresor de valor incalculable.

Porto quatre capítols llegits i ja només amb la informació que aporta és impagable. Per a la resta, val 40 euracus. Neutral Però com que els fans de l'Orde Teutònic no mirem preus* a l'hora de nodrir-nos amb més informació del nostre camp, me l'he autoregalat per al meu aniversari.

* Tècnicament no és així. M'he esperat a l'edició de butxaca perquè la de tapa dura que va sortir fa dos anys no baixava de 60 euros. No És el problema de voler llibres acadèmics, i no pas best-sellers.

Admin
Admin

Cantidad de envíos : 1867
Rango : 1687

Ver perfil de usuario http://landmeister.blogspot.com

Re: Recomanació de llibres

Mensaje  Ricardo el Vie Sep 30, 2016 11:37 am

Ooooooh!

Té bona pinta...

cat
Ricardo

Cantidad de envíos : 742
Rango : 743

Ver perfil de usuario

Mensaje  Admin el Sáb Nov 05, 2016 11:47 am

Como diria aquell: "En dues paraules, Im - Pressionant"

Hi ha llibres que paga la pena d'esperar a ser escrits. Jo concretament n'he esperat 30, d'anys. I no és una expressió metafòrica. L'any 1986 vaig tenir accés per primer cop a una breu monografia de l'orde teutònic a la biblioteca del meu barri. Ja us podeu imaginar als anys 80 la informació que es podria trobar en castellà (no parlen d'en català) sobre el tema. De fet no era més que un petit opuscle que no arribava a les 50 pàgines i que formava part d'una col•lecció titulada "La Edad Media". No recordo l'editorial i no l'he tornat a trobar des d'aleshores.

Allà vaig descobrir una de les moltes afirmacions que se'm van gravar a l'imaginari personal sobre l'orde i que em van fascinar. Era concretament la referent a la gran facilitat amb què l'orde, en els primers decennis de la conquesta de Prússia, construïa castells en els territoris recentment adquirits, incloent-hi quelcom que actualment anomenaríem "mòduls prefabricats". Amb el pas del temps i la lectura d'altres (molts) assajos, articles i monografies, he anat trobant amb regularitat aquesta mateixa referència, però sense que se n'identifiqués l'origen. Un cop i un altre, diferents autors destacaven la facilitat i rapidesa amb què l'orde aixecava fortificacions a mesura que guanyava terreny. Doncs bé, han hagut de passar 30 anys, literalment, fins que he trobat una resposta definitiva per a l'origen d'aquesta afirmació.

Tal com he esbossat en el primer missatge del fil, aquesta monografia, dedicada exclusivament a la vessant de recerca arqueològica, mostra una descripció detallada de l'estat de coneixement actual sobre les diverses campanyes d'excavacions portades a terme en el territori de l'Ordenstaat des dels anys 30 del segle passat fins a l'actualitat. Doncs bé, en un dels capítols dedicats específicament als convents fortificats de l'orde (tècnicament no eren castells, sinó precisament això, convents fortificats), hi és la resposta. Una resposta amb doble vessant: aprofitament de fortificacions capturades i, amb molta menor mesura, ús dels "mòduls prefabricats".

Com que no es tracta de rebentar-vos l'argumentació del llibre (que us heu de llegir sí o sí), em limitaré a esbossar les troballes que m'han il•luminat. Per una banda, els prussians tenien fortificacions molt similars a les motes normandes del s. XI. És a dir, un terraplè més o menys artificial (sovint aprofitant elevacions del terreny), amb una palissada de fusta i algunes torres elevades al perímetre, també de fusta. En alguns llocs incloent-hi fossat (amb o sense aigua, en funció de la seva disponibilitat a les rodalies), i poca cosa més. Ja us podeu fer una idea de la facilitat amb què un fort d'aquestes característiques pot ser pres tot disposant d'un parell de manganells del s. XIII construïts in situ i tirant sense parar durant no més de dues setmanes. És així com s'explica que durant una mateixa campanya (les cèlebres "reisen") se'n poguessin prendre fins a 6, un darrere de l'altre. Un cop capturats, aquests forts eren immediatament guarnits i reparats, de manera que no en calia construir-ne de nous en la majoria de casos. Fixeu-vos que això no té res a veure amb "aixecar fortificacions" amb rapidesa, sinó a aprofitar els recursos disponibles.

D'altra banda, he trobat per fi l'origen dels "mòduls prefabricats". En una nota a peu de pàgina, gairebé com de passada, l'autor fa un esment al convent fortificat de Marienwerder. Tot explicant les troballes arqueològiques de les diverses campanyes d'excavacions portades a terme en aquest espai, afegeix que, segons la crònica de Pere de Duisburg, en la construcció del primer fort (aquest sí que va ser construït per l'Orde) es van fer servir peces de palissada ja prèviament construïdes i transportades via fluvial fins a la ubicació en què serien aixecades. Tres decennis després, ja sé d'on coi sortia la referència en qüestió. Cal tenir en compte una cosa; aquesta crònica no està disponible amb facilitat per al gran públic. Jo porto els mateixos 30 anys esperant que sigui traduïda a una llengua assequible, és a dir, en anglès. Penseu que fins a l'any 2007, només es trobava accessible en la seva versió en llatí original i la seva traducció a l'alemany modern feta el segle XIX. Només l'any 2007 una universitat polonesa va decidir traduir-la al polonès. I a la resta que ens fotin, vaja. És comprensible, per tant, que tots els autors que he anat llegint aquests anys hagin fet com jo fins ara, confiar en una referència prèvia d'un altre autor sense haver confirmat la font original, ja sigui per desconeixement o senzillament per impossibilitat material de la limitació a les úniques tres llengües en què està disponible ara per ara.

Tanmateix, ha pagat la pena esperar. Haver pogut aportar llum al període més obscur de la conquesta prussiana ha estat un plaer d'aquell que només valores amb l'edat i la perseverança. Us el recomano molt i molt.

Admin
Admin

Cantidad de envíos : 1867
Rango : 1687

Ver perfil de usuario http://landmeister.blogspot.com

Mensaje  Ricardo el Jue Nov 17, 2016 8:57 am

Ahí va mi recomendación:

Agincourt, de Juliet Barker.

No solo describe la campaña y batalla de Agincourt... sino que pone en situación sobre la guera de los cien años y los problemas dinásticos, sociales y económicos de Inglaterra y Francia en los años anteriores.
Por no hablar de la interesante información sobre la medicina en el siglo XIV-XV en ambos países, o de las consecuencias familiares y económicas de la batalla.

cat
Ricardo

Cantidad de envíos : 742
Rango : 743

Ver perfil de usuario

Mensaje  strategus_maximus el Jue Nov 17, 2016 9:45 am

affraid affraid affraid affraid

Tomo nota de los dos libros para mi lista de regalos de navidad, jejejejejeje Razz Razz Razz

Muchas gracias!!!!
strategus_maximus

Cantidad de envíos : 338
Rango : 414

Ver perfil de usuario http://viiii-legion.blogspot.com/

Mensaje  Contenido patrocinado

Contenido patrocinado

Ver el tema anterior Ver el tema siguiente Volver arriba